AI-året 2023 i siffror
AI har ännu inte lett till det paradigmskifte många ser framför sig. Men utvecklingstakten är hög och applikationerna blir bara fler och fler. Hur många använder egentligen AI i vardagen och till vad? Rymmer entusiasmen även en vaksamhet när det gäller riskerna? Dessa frågor och andra försöker vi besvara genom att göra korta nedslag i några av de många undersökningar som genomförts under året.
6 exempel på pågående rättsprocesser med koppling till AI och upphovsrätt
- Getty Images anser att Stable Diffusion har gjort sig skyldiga till olovlig kopiering av mer än 12 miljoner bilder.
- En grupp konstnärer menar att Stability AI, Midjourney och DeviantArt använt deras verk för AI-träning utan tillåtelse.
- En grupp författare vs. OpenAI. Även här handlar det om att företaget ska ha använt deras texter olovligen.
- Universal Music Group uppger att Anthropics chatbot Claude har genererat upphovsrättsskyddade låttexter utan tillstånd.
- En grupp programmerare anklagar GitHub för att låta sin AI-modell använda deras skyddade kod utan tillstånd.
- En fotograf i Tyskland menar att organisationen LAION kränker hans upphovsrätt genom att utan tillstånd inkludera hans bilder i ett dataset som används för träning av AI.
73% av 8 500 tillfrågade konsumenter uppger att de litar på innehåll som genererats av en AI-modell. 33% är oroliga över upphovsmäns brist på erkännande och betalning vid träning av generativ AI.
Källa: Capgemini Research Institute, Generative AI consumer survey.
3 av 10 svenskar har använt ett AI-verktyg det senaste året. Bland yngre svenskar är det betydligt vanligare. I åldern 18–34 år svarar 60 procent att de använt AI-verktyg, men bland äldre svenskar i åldern 65–84 år är det bara 5 procent.
Källa: Svenskarna och internet 2023
76 procent av 500 tillfrågade IT-chefer runt om i världen planerar att öka sina investeringar i generativ AI, visar en ny undersökning. Men än så länge gäller investeringarna oftast säkerhets- och strukturfrågor.
Källa: Dell Technologies
Tre fjärdedelar av 2 000 tillfrågade företag runt om i världen har infört eller överväger att införa förbud mot generativ AI på arbetsplatsen. Farhågorna gäller främst säkerhetsfrågor och risk för negativ påverkan på varumärket.
Källa: Blackberry
55% har använt AI till en skoluppgift på ett sätt som de tror är otillåtet. Ungdomar använder AI till många olika saker: Söka information, förklara begrepp och koncept, skriva texter, förslag på grammatik- och språkförbättring, inspiration till presentationer och uppsatser med mera.
Källa: Ungdomsbarometern 2023
73% av tillfrågade ledare känner press ovanifrån att öka användande och investeringar i AI. 75% säger att olika hinder och risker står i vägen för en bred implementering av AI i verksamheten.
Källa: Workday
Marknadsförare använder generativ AI för idégenerering och inspiration (22%), summera text (21%), copy till marknadsmaterial (20%), bildgenerering (20%). 31% av de tillfrågade marknadsförarna använder AI för att skapa innehåll till sociala kanaler.
Källa: Hubspot
21% av tillfrågade företag har implementerat policies för anställdas användning av generativ AI på arbetsplatsen. Bara 32% säger sig arbeta aktivt med förebyggande insatser när det gäller de eventuella felaktigheter som genereras av AI. 38% arbetar med förebyggande insatser kring cybersäkerhet. En tredjedel av alla tillfrågade säger att deras organisationer använder generativ AI i åtminstone en verksamhetsgren. De tre största användningsområdena är: 1. Marknadsföring och försäljning 2. Produkt- och serviceutveckling 3. Löpande kundservicearbete.
Källa: McKinsey & Company, The State of AI In 2023
Kommentar
Företag, organisationer och olika åldersgrupper skiljer sig åt i sitt förhållningssätt till nya AI-verktyg. Det gasas och bromsas samtidigt på ett sätt som gör att undersökningsresultat kan motsäga varandra.
Vi är i ett tidigt skede och det är oklart hur stor påverkan generativ AI kommer att få på kreativa näringar. Företag och organisationer har i stor utsträckning börjat använda verktygen för text- och bildgenerering men samtidigt finns en viss oro för problem med felaktiga uppgifter och olika säkerhetsfrågor. Inte lika många uttrycker oro för upphovsrättsliga oklarheter i samband med AI-genererat material. Icke-transparensen som många AI-verktyg präglas av hämmar implementeringstakten i stort.
Den diskussion som pågår om användning av upphovsrättsskyddat material för träning av AI-verktyg kan kompliceras ytterligare framöver av att tusentals användare av ChatGPT nu kan ladda upp träningsmaterial själva i skräddarsydda GPT:er. Att överblicka vilket material som används och hur blir alltså ännu svårare.
På utbildningssidan vill edtech-aktörerna investera i AI-drivna lösningar och öka digitaliseringen i skolan samtidigt som politiken pekar på vikten av analoga läromedel i skolan.