En majoritet anser att upphovspersoner bör ersättas för träningsdata
Insikt

En majoritet anser att upphovspersoner bör ersättas för träningsdata

En ny undersökning från Verian, på uppdrag av Bonus, visar att en majoritet av tillfrågade beslutsfattare inom näringsliv och samhälle anser att upphovspersoner bör få ersättning om deras verk används för att träna AI-verktyg. Beslutsfattarna fick även ta ställning till vem som bör ta ansvar för ersättningen och hur AI kan tänkas påverka undervisningen i skolan. När det gäller just skolan upptäcktes en stor skillnad mellan beslutsfattarnas perspektiv och lärarnas.

Bonus har ställt tre frågor i Verians ”Beslutsfattarbuss” till personer som i Sifopanelen definieras som beslutsfattare inom näringsliv och samhälle. Samtliga har någon typ av strategisk roll eller ledande befattning som chef, del i en ledningsgrupp, expert eller ansvarig för exempelvis kommunikation, IT eller inköp. Totalt svarade 547 personer på Bonus frågor.

Nästan två av tre (64%) av de svarande anser att upphovspersoner vars verk använts för att träna AI-verktyg bör få ersättning. Endast en av tio (12%) anser att de inte borde få det, medan nästan en fjärdedel (23%) är osäkra. Bland kvinnor är osäkerheten ännu högre, med 30% som svarar att de inte vet.

Undersökningen visar vidare att 49% av de svarande anser att det främst är företagen som utvecklar AI-verktygen som bör ta ansvar för att upphovspersonerna ska få ersättning. Nästan lika många, 45%, tycker att organisationer som idag tecknar avtal med användare för att säkerställa upphovspersoners ersättning borde ta ansvaret. En dryg tredjedel av de svarande (37%) menar istället att staten bör sköta detta genom reglering och lagstiftning, medan 36% anser att EU är rätt instans.

Beträffande AI i undervisningen tror 42% på en positiv påverkan och 31% tror på negativa konsekvenser. Här ser Bonus analyschef Jennie Bacchus Hertzman en intressant kontrast mot vad lärare svarar på samma fråga:

– Om vi jämför med vår nyligen genomförda Framtidsundersökning så kan vi notera att beslutsfattare är betydligt mer positiva till hur man tror att AI kommer att inverka på utbildningen jämfört med de som arbetar direkt med undervisning, som är mer skeptiska i frågan. Bland de tillfrågade lärarna är bara 13% positiva och 47% är negativa. Det är dock en jämförelse mellan resultat från två olika undersökningar så vi bör tolka detta med en viss försiktighet.

Beslutsfattares respektive lärares attityd till hur AI kommer påverka elevers och studenters utbildning på sikt. Resultaten kommer från Beslutsfattarbussen (Verian) och Framtidsundersökningen (Novus), i båda fallen har frågorna ställts på uppdrag av Bonus.

Publicerad: 10 juni 2024
Dela

Mediakit

Källa ska alltid anges vid återgivning av resultaten från undersökningen.

Relaterade nyheter

Insikt

Insiktsklappar från AI-året

Till alla som har ett intresse av att följa utvecklingen inom AI har vi valt några rapporter och undersökningar...

13 december 2024
Insikt

Oro för negativ AI-påverkan på kultur och kreativitet i ny undersökning

En majoritet anser att upphovspersoner bör få ersättning för AI-träning och att det största ansvaret för detta ligger hos...

27 november 2024
Insikt

Ny undersökning lärare om AI

Novus har på Bonus uppdrag undersökt lärares inställning till och användning av AI i undervisningen.

3 maj 2024