Kulturellt kretslopp ger kreatörer klirr i kassan
Varje år betalar Bildupphovsrätt ut cirka 45 miljoner kronor i Individuell reprografiersättning, IR, till landets kreatörer inom bild och form. Det är pengar som kommer från skolor och arbetsplatser som betalar för att få kopiera, ladda ner och dela upphovsrättsskyddat material i sin verksamhet. Bildupphovsrätt ställde fyra snabba frågor till Nina Wadensjö, Bonus vd.
Den här artikeln är ursprungligen publicerad av Bildupphovsrätt här.
Hej Nina! Vilka skolor och arbetsplatser är det som bör ha ett avtal med Bonus? Och hur ser ett sådant avtal ut?
– Det korta svaret är: alla skolor och arbetsplatser som kopierar, laddar ner och delar upphovsrättsskyddat material som inte är täckt av ett annat avtal eller tillstånd. Avtalen för skolor och arbetsplatser är så kallade kollektiva licensieringsavtal som ger lärare, elever och anställda rätt att kopiera och dela exempelvis fotografier, artiklar, facktexter och illustrationer i den dagliga verksamheten. Grundregeln inom upphovsrätten är annars att man alltid ska inhämta ett förhandstillstånd från upphovsrättsinnehavaren om man vill använda ett verk, men med hjälp av det här avtalet behöver man inte det.
Hur kan ni veta vad som kopieras och vilka som kopierar?
– Vi genomför omfattande och återkommande undersökningar både när det gäller skolor och arbetsplatser. Där tittar vi på en rad faktorer kring vad som kopieras, vad det används till med mera.
Varför har inte alla skolor och arbetsplatser avtal?
– Till att börja med kan vi konstatera att alla kommunala skolor och en absolut majoritet av friskolorna har avtal. När det gäller de som inte har avtal kan det säkert finnas enskilda arbetsplatser och skolor som menar att de aldrig kopierar, delar eller laddar ner någon form av skyddat material i sin verksamhet. Vi ser dock i våra återkommande undersökningar att denna användning är mycket vanligt förekommande – både inom skolan och i arbetslivet. De allra flesta behöver därför en licens, om man kopierar utan tillstånd begår man upphovsrättsintrång och det är ett lagbrott. Vi vet att bristande kunskaper är ett stort problem i det här sammanhanget, dels när det gäller lagstiftningen och dels hur väl man kan överblicka den egna organisationens användning av upphovsrättsskyddat material. Vi ser att det är mycket lätt att underskatta den användning som pågår.
Ni brukar prata om det kulturella kretsloppet – vad menar ni då?
– Det kulturella kretsloppet är ett sätt att visualisera hur viktigt det är att respektera alla kreatörers rättigheter. När vi i skolor och på arbetsplatser betalar för vår användning av olika verk är vi med och möjliggör skapandet av nya verk som vi i sin tur kan använda i vår verksamhet. Om vi bara använder verken utan ersättning så bryter vi den här cirkeln, upphovsrättsinnehavarna får inte betalt och har inte råd att fortsätta skapa. Upphovsrätt är alltså en viktig hållbarhetsfråga, och respekt för andras rättigheter är en förutsättning för fri kunskap och kultur.
Om Bildupphovsrätt
Bildupphovsrätt är en upphovsrättsorganisation som drivs utan vinstintresse. De representerar bild- och formkonstnärer, illustratörer, fotografer, designers och andra upphovspersoner till bild och form. De tar fram bildlicenser så att bildskaparen får betalt när verken används av exempelvis bokförlag, muséer, produktionsbolag, TV eller reklambyråer med flera. Bildupphovsrätt har även ansvar för att samla in och fördela följerättsersättning och Individuell reprografiersättning (IR). De fördelar också Individuell visningsersättning, IV, ett statligt budgetanslag som ger ersättning till bildkonstnärer vilkas konstverk visas offentligt.