Ny informationssatsning för grund- och gymnasieskolan
Avtal & licens

Ny informationssatsning för grund- och gymnasieskolan

Inför höstterminen har Bonus i samarbete med Läromedelsförfattarna och Läromedelsföretagen tagit fram ett informationspaket om upphovsrätt och kopiering i skolan. Materialet – som omfattar både guider, presentationsunderlag och kunskapstest – skickas ut till cirka 4 000 mottagare på grund- och gymnasieskolor. Utskicket är utformat efter de behov som lärare uttryckt i en större undersökning.

Bonus administrerar skolkopieringsavtalet på uppdrag av 14 medlemsorganisationer. I det arbetet ingår årliga skolundersökningar för att kartlägga hur lärare kopierar och delar. I samband med årets undersökning genomfördes också fokusgrupper som tydligt visade att lärare både behöver och vill ha mer information och kunskap om upphovsrätt och skolkopieringsavtalet. Några av insikterna:

  • Upphovsrätt uppfattas som krångligt
  • Svårt att veta vad som gäller för material på internet
  • Lärarna vill vara goda förebilder, men kämpar med resursproblem
  • Många blir lättade efter mer information och kallar avtalet generöst
  • Oklart kring vad avtalet innebär utöver 15/15-regeln
  • Tydlig information och klara direktiv efterfrågas, gärna från rektor eller huvudman

För att adressera dessa utmaningar och behov har nu Bonus i samarbete med Läromedelsförfattarna och Läromedelsföretagen tagit fram ett omfattande informations- och utbildningspaket för både lärare och elever. Materialet inkluderar affisch, guider, tipslänkar, kunskapstest och presentationsmaterial med övningar för APT eller lektion.

Ta del av hela informationspaketet här

– Det var mycket tydligt i undersökningen att de flesta lärare vill göra rätt och vara goda föredömen. Många tycker dock att reglerna är krångliga och efterlyser tydlig och lättillgänglig information – ett behov vi hoppas fylla med detta utbildningsmaterial, säger Nina Wadensjö, VD på Bonus Copyright Access.

Frida Engman, förbundsdirektör för Läromedelsförfattarna, framhåller också kopieringens funktion som komplement i undervisningen:

– Det var självklart för oss att bidra till det här materialet. Förhoppningsvis leder det till att fler får upp ögonen för upphovsrätten och de regler som styr vad du får kopiera. Sedan behöver varje skola se till att köpa in läromedel, för som framgår av materialet: Syftet med kopieringen får aldrig vara att ersätta inköp av läromedel.

 

Publicerad: 5 september 2022
Dela

Relaterade nyheter

Insikt

Oro för negativ AI-påverkan på kultur och kreativitet i ny undersökning

En majoritet anser att upphovspersoner bör få ersättning för AI-träning och att det största ansvaret för detta ligger hos...

27 november 2024
Nyheter

Bonus vd lämnar för nya utmaningar

Bonus vd Nina Wadensjö lämnar sin post efter fem års förändringsarbete. Nina och ordförande Christer Nylander reflekterar över framstegen...

24 oktober 2024
Nyheter

AI-översikt: Viktiga händelser och initiativ under försommaren

Från FNs diskussioner om deepfakes till UNESCOs satsning på AI-etik kommer här ett urval av de viktigaste AI-nyheter som...

14 juni 2024