Så fungerar det kulturella kretsloppet - Bonus Copyright Access
Avtal & licens

Så fungerar det kulturella kretsloppet

Var du än befinner dig i det kulturella kretsloppet så bidrar du till att människor i kultur- och medievärlden kan fortsätta skapa och ge ut texter, bilder och noter – och att dessa verk kan kopieras och delas lagligt på skolor och arbetsplatser runt om i Sverige. Följ med på en rundtur utan slut.

Vi skulle egentligen kunna börja resan var som helst, men en viktig station i det kulturella kretsloppet är ett helt vanligt kontor i centrala Stockholm. På Bonus Copyright Access arbetar analytiker och upphovsrättsliga experter med kollektiv licensiering av rättigheter. Det görs på uppdrag av 14 medlemsorganisationer som i sin tur representerar journalister, författare, konstnärer, illustratörer, tonsättare, fotografer, bokförlag och tidningsutgivare.

– Med våra avtal kan skolor, företag, myndigheter och andra arbetsplatser använda upphovsrättsskyddat material utan att behöva be rättighetshavarna om lov varje gång. De som tecknat avtal betalar alltså en ersättning för att få kopiera, ladda ner och dela texter, bilder och noter från hela världen inom verksamheten. Avtalet innebär en stor förenkling i vardagen för många, inte minst i skolans värld, förklarar Nina Wadensjö, vd på Bonus Copyright Access.

I ett klassrum någonstans i Sverige delar en lärare ut kompendier till sina elever. Kanske innehåller det nyhetsartiklar som ungdomarna ska analysera, eller några sidor ur en populärvetenskaplig historiebok. Materialet kan förstås lika gärna vara nerladdat till elevernas paddor eller datorer.

En gång i tiden var Mikael Bruér en sådan lärare. Han undervisade högstadieelever i historia. Numera är han mestadels verksam som läromedelsförfattare och forskare.

– Det finns inga lärare som går oförberedda eller utan material till en lektion eller som kopierar för att de vill. De gör det för att de måste, säger han.

– Det som man som lärare kanske glömmer bort vid kopiatorn är att det finns någon annan som har utfört ett arbete som de inte får ersättning för utan ett skolkopieringsavtal.

Nina Wadensjö och Mikael Bruér Foto: Bonus/Mikael Bruér

Nina Wadensjö tror att de flesta vill göra rätt för sig.

– Lärare är angelägna om att göra rätt och genom avtalet med oss får de kopiera och dela kvalitetsmaterial från hela världen. De slipper oroa sig för att göra fel.

Kort sagt kan lärarna koncentrera sig på sitt arbete, utan att riskera att bryta mot upphovsrättslagen. Detsamma gäller för övrigt de som arbetar på myndigheter, företag och andra arbetsplatser med avtal. Bonus erbjuder licenser för alla sorters organisationer.

Rundturen fortsätter nu i spåren av de miljontals kronor som årligen betalas in av de arbetsplatser och skolor som har avtal.

Det är Bonus uppdrag att se till så att de fördelas mellan upphovsmän, utgivare och förläggare på ett sätt som återspeglar hur användningen ser ut. Fördelningen föregås av årliga enkätundersökningar med tusentals respondenter och en noggrann analys.

– I dagsläget utgår vi från en ögonblicksbild som ger oss en rimlig uppfattning om den faktiska användningen och vilka olika materialtyper som används, säger Jennie Bacchus Hertzman, analyschef på Bonus Copyright Access.

Jennie Bacchus Hertzman. Foto: Bonus

Bonus medlemsorganisationer fördelar sedan vidare pengarna i form av stipendier, priser eller det som kallas kopieringsersättning.

Journalisten och fackboksförfattaren Josefin Olevik är en av de upphovspersoner som ser dessa ersättningar som avgörande för sitt skapande.

– Stipendier har varit jätteviktiga för mig. Får jag möjligheten att sitta och skriva, så kör jag. Det funkar för mig. Men det är också en uppmuntran i det kreativa. Att någon tycker att jag förtjänar en chans att göra detta. Det är stort, säger hon.

Josefin Olevik. Foto: Erik Thor

På det här sättet fortsätter texter, bilder och noter att skapas och ges ut, så att verken så småningom kan användas av de som behöver det. Och alla hjälps åt längs vägen.

Tanken på detta gör jobbet meningsfullt tycker Nina Wadensjö:

– Det kulturella kretsloppet är för oss ett sätt att visa att upphovsrätt är en viktig hållbarhetsfråga. Om kreatörer och utgivare inte får betalt för det som kopieras eller delas har de inte råd att fortsätta skapa nytt innehåll. Det kulturella kretsloppet stärker kulturen och kunskapen både på kort och på lång sikt.

 

Skribent: Hanna Kangassalo

Bonusnytt – det senaste om upphovsrätt direkt i mailen

Nyhetsbrevet Bonusnytt skickas ut cirka 8 gånger per år och innehåller omvärldsbevakning kring bransch- och upphovsrättsfrågor, samt intervjuer och insikter från undersökningar och rapporter.

Börja prenumerera här

Publicerad: 19 mars 2024
Dela

Relaterade nyheter

Intervju

”Madam Copyright” tror helhjärtat på kulturens värde

Bonus möter legendaren Tarja Koskinen-Olsson som berättar om hennes fleråriga arbete med kollektiv förvaltning.

17 oktober 2023
Upphovsrätt

AI-jättar förhandlar med utgivare

Financial Times rapporterar att Google och OpenAI, tillsammans med andra ledande techföretag, förhandlar för att nå avtal med mediebolag...

16 juni 2023
Upphovsrätt

9 av 10 vill respektera upphovsrätten

Vi har tittat närmare på tjänstemäns attityder till upphovsrätt, regelefterlevnad och upphovsrättsinnehavares rättigheter. Resultatet visar att de flesta tycker...

14 juni 2023